brief

OESO: Kansengelijkheid verbeterpunt voor Nederlandse onderwijs

Het Nederlandse onderwijs presteert goed, vergeleken met de onderwijsstelsels van de meest welvarende landen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van Education at a Glance, een publicatie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

 

De PO-Raad is verheugd over de sterke onderwijspositie van Nederland, maar er staan ook een aantal punten in het rapport die de sectororganisatie voor het primair onderwijs zorgen baren. De OESO constateert dat er een wereld te winnen is als het gaat om kansengelijkheid in het onderwijs voor leerlingen met ouders met een lagere opleiding.

 

Het rapport laat onder meer zien dat de vooropleiding (in combinatie met de afkomst) van de ouders van invloed is op het onderwijsniveau dat de leerling volgt, zoals ook al eerder naar voren kwam in de Staat van het Onderwijs. Deze groeiende ongelijkheid is volgens de PO-Raad zeer zorgelijk. Zij lanceerde eerder dit jaar daarom een vijf-punten-plan om kansengelijkheid in ons onderwijsstelsel te verbeteren. Van belang daarvoor zijn: goede voorschoolse voorzieningen, een schooladvies van hogere kwaliteit, geen vroegselectie, brede scholengemeenschappen en betere doorstroommogelijkheden.

 

Bovendien pleitte de PO-Raad eerder voor een Onderwijs Kansen Check. Dit instrument moet toetsen of beleid niet toch onbedoeld kansenongelijkheid bevordert. De PO-Raad heeft daarnaast de handen ineen geslagen met de andere onderwijssectorraden, VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO-Nederland om de kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs te bevorderen.

 

In een gezamenlijke brief aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) komen de organisaties vandaag met een aantal maatregelen waarmee zij de kansenongelijkheid willen bestrijden.

Bron: PO-Raad, complete artikel





Andere nieuwsberichten