excellente

Onderwijsaccreditatie: meer vertrouwen, minder regeldruk

De accreditatie van opleidingen in het hoger onderwijs zal meer op basis van vertrouwen gebeuren en moet minder bureaucratie opleveren. De Kamer steunt een wetsvoorstel van minister Van Engelshoven (Onderwijs).

 

De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie beoordeelt de kwaliteit van opleidingen in het hoger onderwijs. Alleen door haar erkende opleidingen komen voor overheidsfinanciering in aanmerking en kunnen een erkend diploma verstrekken. Bovendien is erkenning voor studenten een voorwaarde om studiefinanciering te kunnen krijgen.

 

Het Nederlandse hoger onderwijs is van hoge kwaliteit en het accreditatiestelsel werkt goed. Futselaar (SP) verwoordt daarmee eigenlijk de mening van alle woordvoerders. Maar het wetsvoorstel voert een paar nuttige reparaties uit, zegt Van der Molen (CDA). Hij vindt het goed dat de NVAO instellingen meer vertrouwen geeft bij de eigen invulling van de kwaliteit. De onderwijsgemeenschap moet zich eigenaar voelen van een kwaliteitscultuur, zegt Van Engelshoven. Niet de regels en de indicatoren staan centraal, maar de docenten en de studenten.

 

Schaf de predicaten "excellent" en "goed" voor opleidingen af, bepleiten meerdere partijen. Zelfs de NVAO, die de kwalificaties toekent, zegt dat ze niet goed te onderbouwen zijn. De indieners menen dat de oordelen "voldoende" en "onvoldoende" volstaan. De minister is blij met het voorstel om de predicaten "excellent" en "goed" te schrappen. Zij wijst erop dat ze in vrijwel geen enkel ander land worden gebruikt en dat ze voor studenten geen rol spelen in hun keuze voor een opleiding.

 

Het accreditatiestelsel moet op termijn nog een keer goed tegen het licht worden gehouden. De volgende evaluatie is gepland voor 2022. Bij die gelegenheid zal de inspectie het hele stelsel bekijken.

Bron: Tweedekamer.nl, complete artikel





Andere nieuwsberichten