praktijk onderzoek oderwijs

Wetenschap en onderwijspraktijk samen brengen

Structurele samenwerkingsverbanden van scholen en onderzoeksinstellingen lijken een goede bedding te vormen voor een koppeling van onderzoek en onderwijsvernieuwing. Dit worden wel academische werkplaatsen, kenniswerkplaatsen of werkplaatsen onderwijsonderzoek genoemd.

 

Pilot van twee werkplaatsen onderwijsonderzoek in het MBO

Deze werkplaatsen (met als thema ICT en burgerschap) zijn een samenwerking tussen één of meer mbo-instellingen, universiteiten en hogescholen, waarbij zij gezamenlijk bepalen waarnaar onderzoek wordt uitgevoerd en hoe dit wordt opgezet. De voorwaarden worden momenteel vastgesteld. 

 

Pilot van drie werkplaatsen onderwijsonderzoek in het primair onderwijs

In deze pilot willen het NRO en de PO-Raad zicht krijgen op de mogelijkheden en beperkingen van zogeheten werkplaatsen. Dergelijke structurele samenwerkingsverbanden van scholen en onderzoeksinstellingen -academische werkplaatsen, kenniswerkplaatsen of werkplaatsen onderwijsonderzoek- lijken een goede bedding te vormen voor een koppeling van onderzoek en onderwijsvernieuwing. In de werkplaats wordt -in samenwerking tussen alle partijen- praktijkgericht onderzoek uitgevoerd op basis van vragen die voortkomen uit de onderwijspraktijk, en wordt gebruik gemaakt van kennis uit onderzoek om actuele schoolontwikkelingsvragen te beantwoorden.

 

Doel van de pilot in het primair onderwijs is om de kwaliteit van de onderwijs­praktijk te verhogen door:

1) het met (wetenschappelijke) kennis onderbouwd (evidence informed) handelen van onderwijzend personeel te vergroten;

2) kennis te ontwikkelen en te ontsluiten die op regionaal (en mogelijk landelijk) niveau leidt tot een kennisbasis bij besturen, scholen en leerkrachten;

3) de hogescholen en universiteiten een structurele verbinding met de praktijk te bieden voor opleiding  en onderzoek.

Bron: NRO.nl, complete artikel






Andere nieuwsberichten