Cock formeel1

Blog: De menselijke maat in het MBO

Een van de laatste acties van minister Bussemaker in deze kabinetsperiode is het terugbrengen van de menselijke maat in het MBO. “De menselijke maat moet de norm worden in het MBO, waarbij de student zich weer gezien voelt.”, aldus de minister.

 

Op zich een mooi streven. Kleine MBO-colleges, kleine teams, waar docenten hun leerlingen kennen en ze dus missen als een leerling er niet is. Ik herken de gevolgen van de grootschaligheid van het MBO. En herken de moeite die het kost voor docenten en management om iedereen te kennen. Maar wat mij betreft is de oplossing van de minister slechts een start en biedt geen garantie voor het doel dat ze wil bereiken.

 

Wil je dat een student zich echt gezien voelt, dan is er meer nodig dan het kennen van iemands naam of merken dat hij of zij er is of niet. Zich gezien voelen betekent vooral het gevoel hebben dat je voor de ander belangrijk bent, dat je ertoe doet, dat je van betekenis bent. Dat betekent dat studenten zich serieus genomen voelen. Bijvoorbeeld doordat ze echt mee mogen praten over het onderwijs en dat rekening gehouden wordt met hun persoonlijke omstandigheden.

 

En dit geldt overigens niet alleen voor studenten. Misschien begint het wel bij de docenten. Voelen zij zich gezien door het management, door hun collega’s? Als docenten zich gezien voelen en de waarde daarvan merken, is de stap van docent naar student niet zo groot. We leren veel van goede voorbeelden van anderen. We leren meer door ervaring dan door geschreven wetteksten. Leiders geven het goede voorbeeld. Een collegedirecteur van een klein college die de hele dag zit te vergaderen achter een dichte deur, is dan geen goed voorbeeld. Is het dan raar om te zien dat op docentenkamers bordjes hangen met ‘verboden voor studenten’?

 

Iedereen wil gezien worden en erkend worden in wie die is. De omvang van een college kan daarbij helpen, maar het begint met de houding en het gedrag van leidinggevenden en docenten. Als de docenten zich gezien en gehoord voelen, zal dat in de klas ook gebeuren. Hierdoor ontstaat een prettige en veilige sfeer. Hoe groot het college ook is.

 

Cock van der Brugge

Managing partner/interim-manager

 

 

 



Wil je hierop reageren?



Andere nieuwsberichten