
Docenten niet blij met invoering nieuw curriculum
Bijna driekwart van de docenten uit het primair en voortgezet onderwijs denkt dat ze niet voldoende tijd en begeleiding krijgen om de plannen voor een nieuw curriculum in te voeren.
Ze zien het niet zitten en vinden vooral dat er meer urgente problemen zijn, zoals het lerarentekort en de hoge werkdruk. Daarnaast leveren ze fundamentele kritiek op de indeling en inhoud van de voorgestelde leergebieden. Dat blijkt uit een enquête van de AOb die is ingevuld door bijna 2300 leden uit het basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs. “De enquête laat zien dat docenten massaal zeggen dat er voldoende tijd en begeleiding nodig is”, zegt AOb-bestuurder Jelmer Evers. “Het is duidelijk dat ze hier grote zorgen over hebben, en terugdenken aan eerdere grote plannen die niet goed verliepen – zoals de invoering van het studiehuis.”
Vorige maand presenteerden de ontwikkelteams van Curriculum.nu de voorstellen per leergebied (9 in totaal), zoals digitale geletterdheid, Mens & Natuur en Rekenen & Wiskunde. In totaal liggen er nu negen voorstellen op basis waarvan het expertisecentrum SLO nieuwe kerndoelen en eindtermen gaat ontwikkelen. Aan de voorstellen hebben 125 leraren en 18 schoolleiders zelf meegewerkt. Evers: “Ik heb veel waardering voor de leraren en schoolleiders die hard hebben gewerkt aan de voorstellen. Daar zaten ook veel AOb-leden tussen. Dat neemt niet weg dat er grote zorgen zijn over de inhoud, het proces en de implementatie.” Direct na het opleveren van de voorstellen reageerden leraren al op AOb.nl dat ze de voorstellen ‘vaag en weinig concreet’ vonden, en ook de enquête laat dit nu zien.
Veel leraren zien een goede invoering van het nieuwe curriculum niet lukken, zeker in tijden van een lerarentekort en met een werkdruk die toch al hoog is. Zo geeft 72 procent van de leraren in de enquête aan dat ze verwachten niet genoeg begeleiding krijgen om de plannen in te voeren. Bijna driekwart heeft er geen vertrouwen in dat ze voldoende tijd krijgen. Slechts 8 procent van de leraren denkt wel genoeg tijd en begeleiding te krijgen en 20 procent weet het niet. Twee van de vijf leraren ziet niet dat de voordelen van een nieuw curriculum opwegen tegen alle nadelen, 39 procent heeft daar geen mening over en 20 procent denkt wél dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.
Bron: Aob.nl, complete artikel
Andere nieuwsberichten
- 13-10-2021 Nieuws uit het onderwijs
- 13-10-2021 Te oud om te leren?
- 13-10-2021 Universiteiten doen aangifte van intimidatie
- 11-10-2021 Vrijheid van onderwijs is niet vrijblijvend,
- 11-10-2021 Twentse route vmbo-ers naar het hbo populair
- 11-10-2021 Scholen verantwoordelijk voor gezonde lunch
- 08-10-2021 Omscholen oplossing lerarentekort?
- 05-10-2021 Pabo-studenten enthousiast over specialisatie