blog board

Een Leven Lang Ontwikkelen, het komt goed

Henk (46) is opgeleid als automonteur. Hij houdt van het oplossen van problemen én van de geur van olie. Hij is een echte vakman en ging jaren met plezier naar zijn werk. Tegenwoordig bekruipt hem steeds vaker het gevoel dat auto’s rijdende computers worden en dat hij de grip op zijn vak kwijtraakt. Na een gesprek met zijn werkgever besluit Henk om een aantal modules ICT en elektronica te volgen bij een LLO-instelling van een mbo-college. Er gaat een wereld voor hem open. Hij begint weer plezier in zijn werk te krijgen. Henk blijkt bovendien erg goed te zijn in het oplossen van ICT-problemen. Hij is nu ook functioneel beheerder geworden en heeft weer uitdaging in zijn vak gevonden. 

 

Onderwijsontwikkeling

Er waait een positieve onderwijswind door ons land. Leven Lang Ontwikkelen (LLO) krijgt veel aandacht en een duw in de goede richting.  In de kamerbrief van 12 maart jl. van de ministers van OCW en SoZaWe hierover wordt ingegaan op het nut en de noodzaak van deze ontwikkeling. Het doel is een positieve leercultuur, waarin werknemers over de juiste vaardigheden beschikken en flexibel meebewegen met alle ontwikkelingen in de markt. Ook wordt er gesproken over ’een brede aanpak om de gewenste beweging van onderop op gang te krijgen, waarin leren voor mensen, organisaties en bedrijven vanzelfsprekend wordt’. En inderdaad, er zijn grote economische, maatschappelijke én individuele belangen om hier stevig op in te zetten met als doel het realiseren van een doorbraak in de Nederlandse leercultuur.

 

Ik juich dit van harte toe. Onderwijs is niet alleen regulier onderwijs, maar onderwijs voor álle leeftijden en een continu proces. Om dit te realiseren moeten naar mijn mening drie belangrijke aandachtsgebieden als een geoliede machine op elkaar aansluiten nl. regulier onderwijs, LLO en innovatie. Deze drie kunnen niet zonder elkaar, maar in de praktijk zie ik toch vaak drie eilanden waarin de samensmelting moeizaam van de grond komt.   

 

De vraagkant

De bedrijven en instellingen willen wel. Zij zetten graag in op het versterken van de bereidheid tot scholing en prikkels die een permanente leercultuur stimuleren. Er is bestuurlijk draagvlak, de markt vraagt erom, de noodzaak is er, het geld is er…. Kortom, dat komt wel goed. 

 

Hoe zit het met de aanbodkant?

De commerciële onderwijsinstellingen springen graag in op de LLO-ontwikkeling. Zij zijn vaak al snel, flexibel en innovatief. De reguliere onderwijsinstellingen denken en handelen meestal eerst vanuit het bestaande, vanuit het systeem, de verantwoordingen en de bureaucratie. Een groot hart voor onderwijs en studenten betekent nog niet dat de organisatie innovatief en wendbaar is. Digitalisering van het onderwijs is daar een voorbeeld van. De urgentie wordt onderschreven maar het komt moeizaam van de grond. Hoe krijgen we Leven Lang Ontwikkelen verder dan het onderschrijven van het belang?

 

Transitie

Het op gang krijgen van een beweging richting LLO en innovatie vanuit een niet commerciële onderwijsinstelling vraagt om aandacht voor de harde én de zachte kant. Naast een praktische uitvoering óók een transformatie van binnenuit. De noodzaak moet worden gevoeld om vanuit de huidige onderwijscultuur te transformeren naar het nieuwe, naar state of the art onderwijs; digitaal, modulair, flexibel en ondernemend. Dit vraagt om transformatie van denken en handelen. Belangrijk daarbij is dat deze visie en praktische uitwerking door het gehele management wordt onderschreven en uitgevoerd. Dat er focus is, dat teams worden begeleid in het groeien in ondernemerschap, innovatie en flexibiliteit. Dit zijn belangrijke voorwaarden om de transitie tot stand te kunnen brengen.

 

Vanuit Huizenga van der Brugge werken we al 16 jaar op het snijvlak van commercie en onderwijs en begeleiden we scholen in deze transities. En als ik dan even vooruitblik weet ik dat de trein soms moeizaam op gang komt, maar als die dan rijdt, is ‘ie ook niet meer te stoppen. Het komt goed! 

 

Klaas Huizenga

Interim-manager en managing partner




Wil je hierop reageren?



Andere nieuwsberichten