digitale leermiddelen

Inschakeling technologie door leraren blijft beperkt

Driekwart van de leraren kiest voor traditionele lesmethoden, terwijl slechts 29% openstaat voor het innovatieve gebruik van technologie in de klas.

 

Dit blijkt uit een nieuw Nederlands/Belgisch onderzoek van de universiteiten in Tilburg, Gent en Leuven. Ruim 500 leraren in het voortgezet onderwijs zijn ondervraagd. De inschakeling van technologie blijft veelal beperkt tot het een-op-een digitaliseren van traditionele lesvormen, zo staat in het gepubliceerde onderzoek ‘De innovatieve leraar’, over het gebruik van technologie, digitale leermiddelen en apparatuur in de Belgische en Nederlandse klassen.

 

Oorzaak

Leraren schamen zich voor hun digitale vaardigheden in de klas. Ze werken vaak niet met digitale lesmethoden of innovatieve educatieve hulpmiddelen, omdat ze onzeker worden bij de gedachte dat leerlingen er beter mee kunnen omgaan dan zijzelf. Vooral oudere vrouwelijke leraren kampen met stress bij het gebruik van technologie in de klas. Ook is het vooral die groep die de eigen onzekerheid niet probeert weg te nemen met nascholing. Bij veel docenten bestaat de angst dat een gedigitaliseerde les niet geheel volgens plan zal verlopen, waardoor de leerdoelen niet gehaald worden en ze in tijdnood komen. Driekwart kiest daarom liever voor het ouderwetse boek.

 

Docent Antoine Graus van De Driesprong uit Geleen herkent de uitkomsten van de enquête: "Ik krijg ook nog wel eens hulp van de kinderen als iets niet lukt met het smartboard. Ik denk dat elke leraar dat wel eens is overkomen. Dan moet je je niet schamen, maar die hulp aanvaarden. Docenten kunnen op digitaal gebied nog veel leren van hun leerlingen."

Bron: Nederlands Dagblad.nl






Andere nieuwsberichten