
Instrument maakt professionalisering in school meetbaar
Docenten moeten zich gedurende hun carrière blijven bijscholen, maar hoe gaat die ontwikkeling? Onderzoekers van het Welten-instituut van de Open Universiteit hebben een instrument ontwikkeld om die voortgang op het werk te meten.
Op basis van een literatuuronderzoek hebben Evers, Kreijns en Van der Heijden een instrument ontwikkeld. Het is gebaseerd op zelfrapportage op 21 items die gebruikmaken van een 4-puntenschaal en inventariseert de deelname aan activiteiten die bijdragen aan professionele ontwikkeling op het werk . Het doel van het instrument is docenten, schoolleiders en andere betrokkenen zich ervan bewust maken of en in welke mate docenten leren op het werk. Dit is van belang omdat uiteindelijk de onderwijskwaliteit hiervan afhangt.
Het instrument is uitgetest in 9 basisscholen en 15 scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland. Analyse van de resultaten bevestigt dat de betrouwbaarheid van het meetinstrument voldoende tot goed is. Het onderzoek ‘The design and evaluation of an instrument to measure teachers professional development at work’ werd gepubliceerd in het tijdschrift Studies in continuing Education.
Bron: ScienceGuide, complete artikel

Andere nieuwsberichten
- 13-10-2021 Nieuws uit het onderwijs
- 13-10-2021 Te oud om te leren?
- 13-10-2021 Universiteiten doen aangifte van intimidatie
- 11-10-2021 Vrijheid van onderwijs is niet vrijblijvend,
- 11-10-2021 Twentse route vmbo-ers naar het hbo populair
- 11-10-2021 Scholen verantwoordelijk voor gezonde lunch
- 08-10-2021 Omscholen oplossing lerarentekort?
- 05-10-2021 Pabo-studenten enthousiast over specialisatie