lerarentekort groter

Lerarentekort veel groter dan officiƫle cijfers

Het lerarentekort is veel groter dan de officiële cijfers die het ministerie van Onderwijs dit jaar hanteert. Dat blijkt uit de noodplannen van Den Haag en Rotterdam, waarin ook de ‘verborgen vacatures’ in kaart zijn gebracht.

 

Verborgen vacatures zijn vacatures die houtje-touwtje worden opgevuld, bijvoorbeeld door onbevoegden voor de klas te zetten. In Den Haag is het aantal verborgen vacatures al acht keer zo groot als het aantal officiële vacatures. Er was begin 2019 géén tekort aan leraren. Tenminste, op papier. Dat meldt het rapport ‘De toekomstige arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel’ dat de onderzoekers van Centerdata deze maand publiceerden.

 

Alleen was er in de praktijk natuurlijk wél een lerarentekort. En dat weten de onderzoekers zelf ook wel. Maar het was alleen een beetje moeilijk in kaart te brengen. Want ja: in de vorige raming werd voor 2018 een tekort van 1800 voltijdbanen in het basisonderwijs voorspeld. ‘Toch zijn begin dit schooljaar weer alle leerlingen naar school gegaan’, schrijven de onderzoekers.

 

En dat roept de filosofische vraag op wat eigenlijk een ‘tekort’ is. ‘Het hangt af van de vraag wat je een toelaatbare omvang van een klas vindt’, schrijven de onderzoekers, ‘een maximale werkdruk, een maximum betrekkingsomvang, een minimale kwaliteit, bevoegdheid, ect.’ En omdat het niet mogelijk is een hard getal te geven over de actuele tekorten, hebben de onderzoekers het lerarentekort begin 2019 op nul gezet. De nu voorspelde tekorten zijn dus steeds ‘de extra tekorten bovenop de situatie in 2018’, waarschuwt Centerdata.

Bron: Aob.nl, complete artikel





Andere nieuwsberichten