sociale ontwikkeling

Meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs

Binnen het onderwijs moet meer aandacht komen voor sociaal-emotionele vaardigheden vindt 77% van de leerkrachten. Dit zijn vaardigheden die helpen bij het geloof in eigen kunnen, herkennen en beheersen van emoties, keuzes maken, aangaan van relaties met anderen en het kunnen omgaan met tegenslag.

 

Dit blijkt uit een peiling onder leerkrachten in het basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs die eind januari door MarketResponse werd uitgevoerd in opdracht van de Samenwerkende GezondheidsFondsen (SGF). Uit de peiling blijkt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden zorgen voor een betere sfeer in de klas en het pestgedrag verminderen. Stress onder leerkrachten en leerlingen neemt hierdoor af.

 

Volgens Jelle Rommers, leerkracht van groep 8, is het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden, juist als er veel werkdruk is, belangrijker dan ooit. ‘Wanneer het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden volledig verweven is in de cultuur van de school, zorgt dat er niet alleen voor dat leerlingen, maar ook leerkrachten zich beter voelen én beter presteren. De ervaring van werkdruk zou daarmee wel eens fors kunnen afnemen.’

 

Dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden van grote meerwaarde zijn voor zowel het onderwijs als de leerling zelf wordt ondersteund door de peiling: 92% van de leerkrachten deelt deze mening. Men signaleert dat leerlingen zich er beter door voelen én er beter door gaan leren. In de praktijk blijkt er vaak te weinig tijd en ruimte om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Bron: Gezondheidsfondsen.nl, complete artikel

 





Andere nieuwsberichten