learning quote

Onderwijs 2020: waar staan we nu en handige checklist

Begin 2015 werd het Platform Onderwijs2032 in het leven geroepen (inmiddels bekend als Curriculum.nu) met als hoofdtaak een advies uit te brengen over welke kennis en vaardigheden essentieel zijn voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs om in de toekomst optimaal voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt.

 

Deze conclusies dienen gevormd te worden op basis van een breed maatschappelijk debat. Om de impact in kaart te brengen is het noodzakelijk eerst de huidige situatie te beoordelen. Uit een onderzoek van Kennisnet uit 2017 blijkt dat 75% van scholen in het primair en voortgezet onderwijs slechts gebruik maakt van 6 à 7 ICT-toepassingen tijdens het lesgeven en 25% komt zelfs niet verder dan 1 of 2. In een wereld die met de dag digitaler wordt, is dit cijfer te laag en het Platform Onderwijs2032 vindt dan ook dat ‘leerlingen de kansen van de digitale wereld volop moeten leren benutten. Tegelijkertijd moeten ze zich bewust zijn van de gevolgen van hun mediagedrag. Problemen kunnen oplossen in een omgeving waarin technologie overal aanwezig is, is een essentiële vaardigheid voor succesvolle deelname aan de arbeidsmarkt.’

 

Een belangrijke maatstaf om te beoordelen of een leerling klaar is voor de arbeidsmarkt is te beoordelen hoe het staat met ‘computational thinking’: het begrijpen hoe technologie werkt. De technologische ontwikkelingen, zoals robotisering of AI, dienen erkend en begrepen te worden door leerlingen en het Platform ‘vindt het belangrijk dat leerlingen leren de essentie van computertechnologie te begrijpen en computers kunnen inzetten om een probleem op te lossen.’

 

Om optimaal voorbereid te zijn voor de toekomst is het van belang om de missie en de visie van de school af te zetten tegen de huidige ICT-infrastructuur. Is deze helemaal klaar voor de plannen van de directie of moeten er nog verschillende upgrades uitgevoerd worden om op het gewenste niveau te komen? Een handige checklist voorzien door Kennisnet en de PO-Raad om dit te beoordelen.

 

  1. Inventariseer de digitale leermiddelen en toepassingen  .
  2. Inventariseer de devices en hun OS binnen het gehele bestuur (desktops, laptops, tablets, Chromebooks, smartphones, digiborden, beamers etc.).
  3. Maak een overzicht van tussentijdse oplossingen die structureel ingebed moeten worden om storingen voor te zijn en kwaliteitsborging/onderhoud (beter) mogelijk te maken .
  4. Inventariseer de maatregelen rondom gegevensbeheer, privacy en beveiliging.
  5. Voldoen de server en OS (operating system)?
  6. Inventariseer de vaste en draadloze netwerken en internetverbinding.
  7. Beheer en onderhoud in kaart brengen.

Bron: klasvanmorgen.benq.com, complete artikel





Andere nieuwsberichten