Blogs

Sterk beroepsonderwijs

Toen ik onlangs een praktijklokaal van BWI (bouw/wonen/interieur) bezocht op het vmbo waren een paar jongens bezig met het maken van een houten stoeltje. Bij één jongen stak letterlijk het puntje van zijn tong uit de mond en hij was zeer geconcentreerd. 

 

Op de een of andere manier moest ik terugdenken aan de tijd dat ik jong was en aan tafel uit de kinderbijbel werd voorgelezen. Een verhaal over Jezus uit Nazareth die bij zijn vader Jozef het vak van timmerman leerde. Er was geen school die hem het vak leerde. Zijn vader leerde hem het vak. Niet door theorielessen op een smartboard, maar ‘gewoon’ learning by doing. En door veel feedback. Liefdevolle, geduldige feedback. Met als beloning een trotse vader met een glimlach van oor tot oor, wie werkt daar niet voor?!

 

Enkele weken geleden was ik in gesprek met een vijftal leerlingen die commentaar hadden op hun vmbo-docent Motorvoertuigen. De leerlingen vonden dat ze van deze docent niets leerden. Belangrijkste reden was dat de docent eerst een kwartiertje theorieles gaf, dan de leerlingen via de computer of een schaalmodel iets liet simuleren en zo konden laten zien dat ze het begrepen. Daarna mochten ze aan de auto sleutelen die beneden in de werkplaats stond. “Zo leren wij niet, meneer. Wij moeten gewoon aan de slag. De vorige docent vertelde ons wat we goed doen en wat er anders moet, terwijl we aan het werk zijn. Aan theorie hebben we niets als we het niet eerst hebben gedaan. En een kwartier theorie is ook veel te lang.“

 

In de brief van de ministers over het versterken van het beroepsonderwijs (aug. 2019) wordt onder andere gesproken over geïntegreerde leerroutes vmbo-mbo. Eén route vanaf bovenbouw vmbo t/m diploma mbo. En dit gaat niet alleen over de warme overdracht en een goede afstemming van leerstof tussen de beide schooltypes, maar dit gaat vele stappen verder. Vmbo-onderdelen hoeven niet per se meer gegeven te worden op het vmbo, maar kunnen ook later op het mbo worden gegeven. En andersom kunnen mbo-onderdelen al in de bovenbouw van het vmbo worden gegeven.  En vmbo-lessen mogen op het mbo worden gegeven en andersom. Er wordt zelfs gesproken over een geïntegreerd docententeam om deze route te ontwikkelen en het onderwijs te verzorgen. 

 

Ik hoop van harte dat we in Nederland deze stappen durven te zetten en we daarbij over onze eigen schoolgrenzen heen durven te kijken. En dan vooral door te kijken naar de manier van leren die werkt bij onze leerlingen. Jongens en meisjes die opgroeien in een tijd dat er geen gebruikershandleiding vooraf wordt gelezen bij installatie van nieuwe apparaten en jongeren die een korte spanningsboog hebben. Leerlingen die leren door het gewoon te doen. Trial and error. Learning by doing. Met liefdevolle, geduldige feedback. En als beloning een trotse docent met een glimlach van oor tot oor.

 

We zoeken in de techniek jongens en meisjes die met hun handen willen werken. Laten we ze dan ook met hun handen leren werken. Eén route t/m mbo-niveau 2, 3 of 4 die zorgvuldig is ontworpen en die qua aanpak past bij de leerlingen. Een mooi streven voor de komende jaren.

 

Cock van der Brugge

Interim-manager/managing partner

 






Andere nieuwsberichten