Prijswinnaars

Winnaars prijsvraag NSV bekend

Onlangs hebben we een prijsvraag uitgezet onder studenten van het NSV met als vraag 'Hoe zie jij onderwijsvernieuwing?'. Dit omdat wij graag meer inzicht krijgen in de visie van studenten.

Uit alle reacties zijn twee inzendingen gekozen. De winnaars zijn Laura Kaasenbrood en Jan-Luuk Hoff, die beiden € 150 hebben gewonnen. De winnaars hebben  persoonlijk bericht ontvangen. Beiden hebben kort en helder hun visie weergegeven. Hiermee laten ze zien dat studenten een duidelijke mening hebben over het onderwijsstelsel en mogelijke verbeteringen. 

Gefeliciteerd Laura en Jan-Luuk!

 

Hieronder de winnende inzendingen:

Vernieuwing kan worden gezien als het toepassen van iets wat elders zijn nut al bewezen heeft´. Dus volgens deze definitie gaat het niet om het toepassen van het bedenken van een nieuw systeem, maar het toepassen van een systeem dat al zijn nut heeft bewezen. In de Scandinavische landen hebben kinderen tot 16 jaar hetzelfde onderwijs en pas dan kiezen ze een richting.

 

In Nederland zie je dat veel kinderen beginnen op een te laag of een te hoog niveau, waarbij ze dus tijdens hun middelbare schooltijd moeten wisselen. Ook heb je veel vwo'ers die veel praktischer zijn ingesteld of kinderen op de mavo die meer theoretisch zijn ingesteld. Mijn voorstel is om te kijken of dit ook haalbaar is in Nederland, zo zullen kinderen zich ook meer gelijk voelen aan de ander. Mijn voorstel zou ook zijn om meer van het mavo/havo/vwo model af te gaan, en meer naar verschillende niveau's per vak. Zo kan het maximale uit ieder kind worden gehaald'

Laura Kaasenbrood

----------------------------------------------- 

'Onderwijsvernieuwing hoort te gaan over onderwijs, waar nu veel vernieuwing gericht is op het geven van taken aan onderwijs die voorheen aan gezinnen of verenigingen toebehoorden. De maatschappelijke functie van onderwijsinstellingen is toegenomen, waardoor er wordt steeds meer gevraagd van de onderwijsprofessional. Onderwijsvernieuwing moet onderwijsprofessionals is staat stellen leerlingen in de klas te inspireren met het vak dat ze geven.

  

Dit kan een docent niet alleen. Juist ouders moeten verder betrokken worden in het onderwijs, omdat zij het dichtst betrokken zijn bij de vorming van hun kind. Dit kan door deze ouders als vrijwilliger te laten functioneren in de school en ze af en toe in de klas aanwezig te laten zijn. Het geld dat hier mee bespaard wordt kan gebruikt worden voor het bieden van nieuwe vakken en praktijkmogelijkheden voor leerlingen, om die zo verder te inspireren.'

Jan-Luuk Hoff

 



 

 





Andere nieuwsberichten