Vmbo on the move
Het blijft maar doorgaan, de veranderingen in het vmbo. Nog geen 3 jaar geleden is het vmbo volledig vernieuwd en nu ligt er weer een brief van de minister over aanpassingen. Het Techniek onderwijs krijgt een extra impuls, die leidt tot vernieuwingen.
Om met dit laatste te beginnen. Onder de noemer ‘Samen naar een sterk technisch vmbo’ wordt geld ter beschikking gesteld om vooral de harde techniek een sterke stimulans te geven. Er is veel vraag naar vakmensen die praktisch zijn opgeleid. Iedereen weet straks hoe van alles en nog wat met wifi aan elkaar kan worden geknoopt, maar wie kan nog metselen, timmeren of water aanleggen? Werkgevers schreeuwen om deze competenties.
De vmbo-scholen hebben de lead in deze subsidieregeling. Sowieso krijgen vmbo’s in 2018 en 2019 voor iedere techniek-leerling geld om aan te wenden voor scholing van leerkrachten, aanschaf van materialen en ontwikkelen van het onderwijs. Daarnaast is de opzet dat meerdere vmbo-scholen samen een regio vormen en met mbo en het bedrijfsleven een plan indienen om het Technisch onderwijs te versterken. Zo meer leerlingen aan te trekken en dus beter in staat te zijn om goede vakmensen aan het bedrijfsleven af te leveren. Een interessante en spannende constructie.
Daarnaast heeft de minister nog een brief geschreven naar de 2e kamer met de titel ‘Aanpak versterken beroepsonderwijs’. De doelen hiervan zijn:
- in 2020 moeten regio’s (vmbo, mbo en arbeidsmarkt) een functionerend samenwerkingsnetwerk hebben binnen alle opleidingssectoren;
- in 2021 moet elke regio doorlopende leerroutes van vmbo tot mbo bieden, passend bij het regionale onderwijsaanbod. Hierbij kunnen jongeren vanuit vmbo-basis en -kader een mbo 2 opleiding afronden. Het mbo blijft daarbij verantwoordelijk voor de examinering en diplomering;
- in 2021 volgen alle leerlingen in een nieuwe leerweg praktijkgericht onderwijs, ongeacht hun doorstroomwensen. Deze leerweg vervangt de gemengde leerweg (gl) en de theoretische leerweg (tl).
Ook hierbij gaat het over regionale samenwerking en ook deze trajecten zijn spannend. Denk alleen maar aan het feit dat leerlingen een mbo-niveau 2 diploma nu ook op een vmbo-school kunnen afronden, onder verantwoordelijkheid van een mbo.
Dergelijke ontwikkeling vraagt veel van scholen. Zoals altijd draait de winkel door tijdens de verbouwing. Wij hebben veel ervaring in projecten waarbij samenwerking tussen vmbo, mbo en bedrijfsleven het doel was. Adequaat en liefst onafhankelijk projectmanagent is hierbij onontbeerlijk. De betrokken partijen hebben ieder hun eigen focus, belangen en cultuur. Duurzame samenwerking lukt alleen als alle partijen bereid zijn echt naar elkaar te luisteren, de verschillende te respecteren en te zoeken naar een gezamenlijke ‘why’. Daarnaast zijn korte termijn successen van belang. Te vaak zijn grote projecten opgezet, die na jaren nog geen resultaten konden laten zien.
Wil je eens doorpraten over wat er zoal komt kijken bij het organiseren van een duurzame samenwerking? Neem vrijblijvend contact met ons op en we komen graag een keer in gesprek.
Cock van der Brugge
Interim-manager en managing partner
Download PDF
Andere nieuwsberichten
- 13-10-2021 Nieuws uit het onderwijs
- 13-10-2021 Te oud om te leren?
- 13-10-2021 Universiteiten doen aangifte van intimidatie
- 11-10-2021 Vrijheid van onderwijs is niet vrijblijvend,
- 11-10-2021 Twentse route vmbo-ers naar het hbo populair
- 11-10-2021 Scholen verantwoordelijk voor gezonde lunch
- 08-10-2021 Omscholen oplossing lerarentekort?
- 05-10-2021 Pabo-studenten enthousiast over specialisatie